Мобилна навигација
14. nov 2024.

JAVNI POZIV ZA UČEŠĆE U PROGRAMU PODRŠKE UNAPREĐENjU BEZBEDNOSTI I KVALITETA PROIZVODA I USLUGA U 2024. GODINI

Ministarstvo privrede (u daljem tekstu: Ministarstvo) je, u saradnji sa Razvojnom agencijom Srbije (u daljem tekstu: Agencija), razvilo Program podrške unapređenju bezbednosti i kvaliteta proizvoda i usluga (u daljem teksu: Program).

Opšti cilj Programa je unapređenje konkurentnosti, bezbednosti i kvaliteta proizvoda i usluga na tržištu, odnosno, olakšan pristup tržištima i povećanje konkurentnosti mikro, malih i srednjih preduzeća i preduzetnika, a time i privrede u celini.

Program će doprineti povećanju nivoa korišćenja standarda u proizvodnji i organizaciji poslovanja, sertifikaciji proizvoda, sistema menadžmenta i povećanju korišćenja drugih usluga u oblasti infrastrukture kvaliteta. 

 

NAMENA BESPOVRATNIH SREDSTAVA

Prihvatljive projektne aktivnosti:

Podnosilac prijave u svojoj prijavi navodi projektne aktivnosti koje planira da realizuje ukoliko mu se odobre finansijska sredstva od strane Agencije.

Prihvatljive projektne aktivnosti u okviru ovog programa su:

1.    Sprovođenje postupaka ocenjivanja usaglašenosti (ispitivanja, etaloniranja, kontrolisanja, sertifikacije i dr.) proizvoda sa zahtevima srpskih i inostranih (prevashodno evropskih) tehničkih propisa i/ili ostvarivanje uslova za označavanje propisanim znacima (CE, 3A, eko-znak, OEKO-TEX standard 100, eko dizajn, energetska efikasnost i dr.), uključujući i ocenjivanje usaglašenosti medicinskih sredstava i procenu bezbednosti kozmetičkih proizvoda i izradu dosijea o kozmetičkom proizvodu sa izveštajem o bezbednosti kozmetičkih proizvoda, sprovođenje postupka dobrovoljnog ocenjivanja usaglašenosti sa srpskim standardima, uključujući i mogućnost nabavke srpskih standarda - kod ISS, u štampanom ili elektronskom obliku;

2.     Uređenje poslovanja u skladu sa zahtevima međunarodnih/evropskih standarda sistema menadžmenta (priprema/implementacija standarda sa prvom sertifikacijom ili resertifikacija, uključujući i troškove redovnih nadzornih provera nekog od sistema ili integrisanih sistema menadžmenta - iz oblasti kvaliteta, zaštite životne sredine, bezbednosti hrane i dr.), uključujući i mogućnost  nabavke i srpskih standarda - kod ISS u štampanom ili elektronskom obliku;

3.      Sprovođenje postupka akreditacije TOU kod ATS, koji obuhvata početnu akreditaciju TOU i obnavljanje akreditacije. Ova aktivnost takođe uključuje i mogućnost nabavke i srpskih standarda - kod ISS, u štampanom ili elektronskom obliku.

Projektne aktivnosti koje nisu prihvatljive:

1.    Projektne aktivnosti koje su usmerene ka: duvanskoj industriji, primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji, organizaciji igara na cpećy, finansijskim uslugama, uslugama osiguranja, proizvodnji i prodaji oružja i vojne opreme, proizvodnji i prometu bilo kog proizvoda koji se prema domaćim propisima ili međunarodnim konvencijama i sporazumima smatraju zabranjenim;

2.      Projekti koji su povezani sa političkim partijama;

3.      Projekti usmereni na donacije u dobrotvorne svrhe.

 

IZNOS BESPOVRATNIH SREDSTAVA

Raspoloživa sredstva odobravaju se pojedinačno korisnicima, refundacijom kao sufinansiranje, u visini od 40% odnosno od 60% iznosa opravdanih troškova bez poreza na dodatu vrednost (u daljem tekstu: PDV), za svaku projektnu aktivnost.

Sufinansiranje u visini od 60% predviđeno je za mikro i mala privredna društva i preduzetnike, a od 40% za srednja privredna društva.

Izuzetno od prethodno navedenog, za sve privredne subjekte, nezavisno od njihove veličine, predviđeno je sledeće:

 - sufinansiranje od 60% za troškove početne akreditacije TOU (troškovi obrade prijave i troškovi ocenjivanja), čime se posebno žele podstaći početne akreditacije prema novorazvijenim šemama akreditacije, kao npr. akreditacija proizvođača referentnih materijala (SRPS EN ISO 17034), akreditacija tela za validaciju i tela za verifikaciju (SRPS EN ISO/IEC 17029), biobankarstvo (SRPS EN ISO 20387); 

- sufinansiranje od 40% za troškove obnavljanja akreditacije TOU. 

Maksimalan ukupan iznos odobrenih sredstava za refundaciju je 1.000.000,00 dinara, koji jedan korisnik može ostvariti za jednu ili više aktivnosti, osim za ocenjivanje usaglašenosti medicinskih sredstava klase III [1], gde je maksimalan iznos refundacije 1.500.000,00 dinara. Takođe, maksimalan iznos refundacije za pokrivanje troškova akreditacije iznosi 300.000,00 dinara. 

Minimalni iznos odobrenih sredstava za refundaciju je 100.000,00 dinara, koji jedan korisnik može ostvariti za jednu ili više aktivnosti.

Zbir opravdanih troškova za refundaciju, za sve projektne aktivnosti, mora biti u rasponu od navedenog minimalnog do maksimalnog iznosa.

Ukupan budžet Programa iznosi 90.000.000,00 dinara.

Sredstva se dodeljuju korisniku u skladu sa članom 4. Uredbe o pravilima i uslovima za dodelu pomoći male vrednosti (de minimis), kao državna pomoć male vrednosti. U skladu sa članom 4. navedene uredbe, iznos de minimis državne pomoći koji se dodeljuje korisniku ne sme preći 23.000.000,00 dinara u bilo kom periodu u toku tri uzastopne fiskalne godine, uključujući sva podsticajna sredstva dodeljena u tom periodu.

Krajnji rok za završetak svih ugovorenih aktivnosti i realizaciju plaćanja u okviru odobrenog projekta je 12 meseci od dana potpisivanja ugovora sa Agencijom, osim za ocenjivanje usaglašenosti medicinskih sredstava svih klasa gde je krajnji rok za završetak ugovorenih aktivnosti 18 meseci od dana potpisivanja ugovora sa Agencijom.

Programom će se, osim aktivnosti započetih nakon objavljivanja javnog poziva, sufinansirati i projektne aktivnosti koje su započete nakon 1. jula 2024. godine, a nisu završene pre objavljivanja Javnog poziva.

 

OPŠTI USLOVI ZA UČEŠĆE U PROGRAMU

Pravo na učešće i korišćenje bespovratnih sredstava ima podnosilac prijave koji ispunjava sledeće uslove kumulativno:

1.     da je u trenutku podnošenja prijave registrovan u Agenciji za privredne registre najmanje dve godine (u Registru privrednih društava ili preduzetnika), odnosno da je registrovan u skladu sa zakonom najmanje dve godine, ili da je TOU naučno istraživačka organizacija registrovana u skladu sa zakonom najmanje dve godine;

2.    da je u skladu sa Zakonom o računovodstvu („Sl. glasnik RS”, broj 73/19 i 44/21 – dr. zakon) razvrstan kao mikro, malo ili srednje pravno lice ili preduzetnik;

3.  da nad njim nije pokrenut stečajni postupak, postupak likvidacije ili postupak privatizacije;

4.     da je izmirio obaveze po osnovu poreza i doprinosa;

5.  da mu u poslednje dve godine nije izrečena mera zabrane obavljanja delatnosti;

6.  da za iste predmetne aktivnosti (opravdane troškove) za proizvode za koje konkuriše, u poslednje dve godine nije koristio podsticajna sredstva koja potiču iz budžeta Republike Srbije, budžeta Autonomne pokrajine Vojvodine i budžeta jedinica lokalne samouprave;

7.   da nije u teškoćama prema definiciji sadržanoj u Uredbi o uslovima i kriterijumima usklađenosti državne pomoći za sanaciju i restrukturiranje učesnika na tržištu u teškoćama („Sl. glasnik RS”, br. 61/21 i 43/23); 

8.     da delatnost podnosioca prijave nije iz oblasti: proizvodnje i trgovine duvanskih proizvoda, primarne poljoprivredne proizvodnje, proizvodnje oružja i vojne opreme, igara na cpećy, finansijskih usluga, usluga osiguranja, proizvodnje i prometa bilo kog proizvoda koji se prema domaćim propisima ili međunarodnim konvencijama i sporazumima smatraju zabranjenim.

 

POSEBNI USLOVI ZA UČEŠĆE U PROGRAMU

Podnosilac prijave mora da ispuni posebne uslove u pogledu kompetencija isporučioca usluga. Isporučioci usluga mogu biti odgovorna lica specijalizovana za obavljanje predmetne usluge (privredno društvo, odnosno preduzetnik, ISS i ATS). Kada se radi o proceniteljima bezbednosti kozmetičkih proizvoda i izradi dosijea o kozmetičkom proizvodu isporučioci usluga mogu biti i fizička lica.

Isporučilac usluge, koga angažuje korisnik, mora da zadovoljava sledeće uslove koji se odnose na sve prihvatljive projektne aktivnosti iz tačke 1. i 2. ovog javnog poziva, odnosno da poseduje sledeću dokumentaciju:

1.      akt o akreditaciji isporučioca usluge, kada se radi o uslugama sprovođenja       ocenjivanja usaglašenosti i kada je to primenjivo;

2.      referentnu listu sa minimum tri preporuke (odnosi se na konsultanstke usluge vezane za implementaciju sistema menadžmenta);

3.      dokaz da isporučilac usluge ima najmanje tri zaposlena ili na drugi način       angažovana lica;

4.      dokaz o kvalifikacijama i kompetencijama angažovanih lica (odnosi se na konsultanstke usluge vezane za implementaciju sistema menadžmenta);

5.    korisnik ne sme biti povezano lice sa isporučiocem usluga (ako je privredno društvo ili preduzetnik, odnosno fizičko lice - procenitelj bezbednosti kozmetičkog proizvoda);

6.      za procenitelja bezbednosti kozmetičkog proizvoda potrebno je da poseduje javnu ispravu u oblasti visokog obrazovanja, iz oblasti farmacije, medicine, toksikologije ili sličnih ekvivalentnih disciplina ili obrazovanja.

Isporučilac usluge koga angažuje korisnik (TOU) za prihvatljive projektne aktivnosti iz tačke 3. ovog javnog poziva (vezano za postupak akreditacije) je ATS, sa kojim je TOU zaključilo ugovor.

 

DOKUMENTACIJA KOJA SE DOSTAVLjA

Svaki podnosilac prijave je u obavezi da na Portalu Agencije unese sve tražene podatke, kao i da dostavi sledeću dokumentaciju:

1. Obrazac 1 - Prijava za učešće u Programu - Prijava je kreirana u okviru Portala Agencije i mora biti elektronski potpisana;         

2. Obrazac 2 - Izjava o ispunjenosti uslova Programa, o dodeljenoj državnoj pomoći de minimis i prihvatanju uslova za učešće u Programu - Izjava  se izdaje pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću i mora biti elektronski potpisana;

3. Kopiju uverenja nadležnog organa Poreske uprave da je podnosilac prijave izmirio sve dospele obaveze po osnovu poreza i doprinosa, koje ne sme biti starije od 30 dana od dana podnošenja prijave;

4. Ponuda/predračun/račun izabranog/ih isporučioca za različite projektne  aktivnosti. Ponuda/predračun/račun treba da sadrži jasno definisani predmet i obim aktivnosti, rok realizacije i cenu izraženu u dinarima i sa prikazanim PDV. U slučaju da je cena na ponudi izražena u stranoj valuti, preračunava se prema srednjem kursu Narodne banke Srbije, na dan izdavanja ponude/plaćanja računa;

5.  Dokumentacija kojom se dokazuju kompetencije isporučioca usluge (odnosi se na sprovođenje postupaka ocenjivanja usaglašenosti i uređenje poslovanja u skladu sa zahtevima međunarodnih/evropskih priznatih standarda sistema menadžmenta)  i to:

1) akt o akreditaciji isporučioca (kada se radi o sertifikaciji ili drugim aktivnostima ocenjivanja usaglašenosti), ukoliko je primenjivo. Akt o akreditaciji sertifikacionih tela za sisteme menadžmenta treba da obuhvati najmanje dva standarda;

2) referentna lista sa minimum tri preporuke (ne starije od tri godine) na memorandumu klijenta sa detaljnim opisom vrste usluge i periodom izvršenja kojom dokazuju kompetencije za pružanje predmetne usluge (odnosi se na konsultanstke usluge vezane za implementaciju sistema menadžmenta);

3) isporučilac usluge mora da ima najmanje tri zaposlena ili na drugi način angažovana lica (dokaz – npr. izvod iz registra CROSO na dan 31. decembar 2023. godine, overena kopija ugovora o angažovanju lica i dr), ukoliko je primenjivo;

4) Lista angažovanih lica koji će implementirati projektne aktivnosti i za svakog pojedinačno dokazati sledeće (odnosi se na konsultanstke usluge vezane za implementaciju sistema menadžmenta):

-    kvalifikacije i kompetencije;

-    radno iskustvo minimum tri godine u predmetnoj oblasti za koju se angažuje (dokaz: potvrda poslodavca na memorandumu sa opisom posla ili ugovor o angažovanju na pružanju usluga korisniku, kojom dokazuju kompetencije za pružanje predmetne usluge ili drugi dokaz kojim se dokazuje ispunjenost uslova).

5) Za procenitelja bezbednosti kometičkih proizvoda potrebno je da poseduje javnu ispravu u oblasti visokog obrazovanja, iz oblasti farmacije, medicine, toksikologije ili sličnih ekvivalentnih disciplina ili obrazovanja.

Komisija  zadržava pravo da pre donošenja Odluke o dodeli bespovratnih sredstava od Podnosioca prijave, zatraži da dostavi dodatnu dokumentaciju, pojašnjenja ili sastanak putem interneta, uz naznačavanje roka u kojem je potrebno dostaviti traženu dokumentaciju, a kako bi sa sigurnošću utvrdila da isti ispunjava sve uslove Programa.

 

NAČIN PRIJAVLjIVANjA I ROK ZA PODNOŠENjE PRIJAVE

Prijave se podnose elektronski, kreiranjem korisničkog naloga na linku https://prijave.ras.gov.rs/standardi i verifikacijom internet adrese.

Kreiranjem korisničkog naloga otvara se stranica za unos podataka, kao i za unos prateće dokumentacije, a sve u okviru Obrasca 1 - Prijava za učešće u Programu. Korisnik naloga nakon unosa podataka i kompletiranja dokumentacije, potvrđuje da je prijava kompletna, čime se prijava elektronski zaprimljuje.

 Svaki podnosilac prijave dobija obaveštenje o prijemu prijave i identifikacioni broj prijave. Svaki podnosilac prijave može podneti jednu prijavu.

Link za prijavu je dostupan do kraja Javnog poziva, nakon čega više nije moguće podneti prijavu. 

Javni poziv je otvoren do utroška sredstava.

Ministarstvo i Agencija zadržavaju pravo da se privremeno obustavi podnošenje prijava, ukoliko postoji procena da bi sa brojem pristiglih prijava, koje su još uvek u procesu obrade, budžet opredeljen za ovaj projekat bio premašen. Nakon što se utvrdi da sredstva nisu u potpunosti utrošena, biće omogućeno ponovno podnošenje prijava.

 Ministarstvo i Agencija će na svom sajtu objaviti obaveštenje o privremenoj obustavi podnošenja prijava. U slučaju privremene obustave Javnog poziva, link za prijavu će biti privremeno neaktivan za podnosioce prijava.

 Javni poziv, Program i svi prateći obrasci dostupni su na internet stranici Agencije: www.ras.gov.rs, internet stranici Ministarstva privrede: www.privreda.gov.rs i portalu Sektora za kvalitet i bezbednost proizvoda Ministarstva privrede: https://tehnis.privreda.gov.rs.

Za dodatne informacije možete se obratiti Agenciji elektronski na adresu: standardi@ras.gov.rs; kao i Ministarstvu na adresu: dragana.puzic@privreda.gov.rs.

Dokumentacija koja se objavljuje uz Javni poziv:

1. Obrazac 1 - Prijava za učešće u Programu – popunjava se na Portalu Agencije

2. Obrazac 2 - Izjava o ispunjenosti uslova Programa, o dodeljenoj državnoj pomoći de minimis i prihvatanju uslova za učešće u Programu

3. Izveštaj o realizaciji projektnih aktivnosti – popunjava se na Portalu Agencije

4. Obrazac 3 - Zahtev za isplatu (refundaciju) odobrenih sredstava

5. Tekst Javnog poziva

6. Program podrške unapređenju bezbednosti i kvaliteta proizvoda i usluga 

7. Uredba - Program podrške unapređenju bezbednosti i kvaliteta proizvoda i usluga

 

[1] U skladu sa članom 24. stav 1. tačka 4. Zakona o medicinskim sredstvima („Službeni glasnik RS“, broj 105/17) klasa III medicinskih sredstava je definisana kao ona koja ima visok stepen rizika za korisnika.