Јавни позив за доделу пакета подршке у оквиру Пројекта подршке почетницима за започињање посла - Start-up - РАС
Пројекат подршке почетницима за започињање посла – Start up (у даљем тексту: Пројекат) реализује Развојна агенција Србије (у даљем тексту: Агенција) у сарадњи са акредитованим регионалним развојним агенцијама (у даљем тексту: АРРА).
Општи циљ Пројекта је развој и промоција предузетничког духа и подстицање предузетништва жена, младих и социјалног предузетништва, као и унапређење ефикасности и институционалне подршке пословању и развоју микро, малих и средњих привредних друштава (у даљем тексту: ММСП) и предузетника.
Пакет подршке обухвата: реализацију обука, бесповратна средства и менторско праћење ММСП и предузетника. Пројекат ће пружањем нефинансијске и финансијске помоћи подржати осетљиве циљне групе, кроз едукацију о покретању и вођењу посла, обуке за започињање бизниса и израду бизнис плана, бесповратну помоћ за финансирање најбољих пословних идеја и менторинг за привредне субјекте у раној фази развоја.
Циљна група
Право на коришћење бесповратних средстава имају физичка лица која немају запослење, али имају квалитетну пословну идеју за самозапошљавање.
Циљну групу чине четири категорије:
- “жене”;
- “млади” у старосној доби од 18-30 година (у тренутку објављивања Јавног позива);
- „тешко запошљиве категорије“ (старији од 45 година (у тренутку објављивања Јавног позива) - посебно вишкови који су остали без посла током приватизације или у предузећима у процесу реструктурирања или након рационализације у јавном сектору, особе са инвалидитетом и особе без стручних квалификација);
- лица из девастираних подручја (у складу са тренутно важећом Уредбом о утврђивању јединствене листе развијености региона и јединица локалне самоуправе за 2014. годину („Сл. гласник РС“ број 104/2014) девастирана подручја чине 19 јединица локалне самоуправе: Бабушница, Бела Паланка, Бојник, Босилеград, Бујановац, Владичин Хан, Голубац, Житорађа, Куршумлија, Лебане, Мали Зворник, Медвеђа, Мерошина, Прешево, Пријепоље, Сврљиг, Сурдулица, Трговиште, Тутин), која региструју делатност на том подручју.
Услови за учешће у Пројекту
Пројекат се реализује у две фазе, и то:
- I фаза Пројекта – Обука за започињање бизниса и
- II фаза Пројекта – Додела бесповратних средстава и менторинг.
Право на доделу пакета подршке имају лица која кумулативно испуњавају следеће услове:
- У првој фази Пројекта (обуке):
- имају пословну идеју везану за обављање делатности производње, прераде или појединих услужних делатности (IT сектор, иновативне делатности и креативне индустрије);
- евидентирани су у Националној служби за запошљавање;
- за исте активности за које конкуришу за доделу бесповратних средстава нису користили подстицајна средства која потичу из буџета Републике Србије, буџета Аутономне покрајине Војводине и буџета јединица локалних самоуправа или донаторских организација.
- У дугој фази Пројекта (бесповратна средства и менторинг):
- завршене обуке предвиђенe Пројектом;
- израђен бизнис план;
- обезбеђено сопствено учешће – минимално 50% средстава од укупног износа оправданих трошкова пројекта.
Кандидати су у обавези да бизнис планом разраде пословну идеју коју су кандидовали у првој фази Пројекта, односно промене пословне идеје нису дозвољене.
Услов за доделу бесповратних средстава и менторинга јесте регистрација привредног друштва односно предузетничке радњу у Агенцији за привредне регистре.
Бесповратна средства се могу користити искључиво за набавку основних средстава, као и за оперативне трошкове пословања максимално до 20% вредности пројекта, а не могу се користити за:
- организовање игара на срећу, лутрија и сличних делатности;
- производњу и промет било ког производа или активности које се према домаћим прописима или међународним конвенцијама и споразумима, сматрају забрањеним;
- промет нафте и нафтних деривата;
- примарну пољопривредну производњу;
- било који облик трговачке и угоститељске делатности;
- услужне делатности (сем наведених).
Укупна расположива средства зa реализацију Пројекта износе 100.000.000,00 динара.
Планирана расподела буџета по категоријама корисника бесповратних средстава:
- “жене” - 30% од укупног буџета Пројекта;
- „млади” у старосној доби од 18-30 година – 30% од укупног буџета Пројекта;
- „тешко запошљиве категорије“ – 20% од укупног буџета Пројекта;
- лица из девастираних подручја – 20% од укупног буџета Пројекта.
Агенција задржава право повећања односно смањења процента расподеле буџета до 10% између наведених категорија у зависности од квалитета и броја примљених пројектних предлога.
Средства се додељују у износу од 300.000,00 до 1.000.000,00 динара, без ПДВ-а, што представља до 50% укупне вредности оправданих трошкова пројекта, уз обавезу корисника да обезбеди сопствено учешће од минимум 50% од укупне вредности оправданих трошкова пројекта.
Корисници који за реализацију своје пословне идеје добију бесповратна средства у распону од 500.000,00 до 1.000.000,00 динара имају обавезу да поред самозапошљавања запосле најмање једно лице у року од шест месеци од датума потписивања уговора са Агенцијом.
Корисник бесповратних средстава је у обавези да послује минимум две године и у том периоду није му дозвољено отуђење основних средстава и смањење броја запослених у оквиру Пројекта.
Заинтересована лица могу поднети само један захтев за доделу пакета подршке.
Оправдани трошкови пројекта
У складу са Уредбом о правилима за доделу државне помоћи („Сл. гласник РС“ бр. 13/10, 100/11, 91/12, 37/13 и 97/13), као оправдани трошкови, за које се одобравају бесповратна средства Пројекта биће прихваћени трошкови:
- почетног улагања у материјалну имовину у корист имплементације пројекта и
- оперативни трошкови пословања.
Под материјалном имовином подразумевају се: зграде, постројења, машине и опрема, а која се као оправдани трошкови улагања признају ако их користи искључиво корисник средстава, а могу бити:
- улагања у набавку производних машина и производне опреме (у тренутку објављивања јавног позива опрема не сме бити старија од 5 година од године производње и мора бити купљена од регистрованог привредног субјекта);
- стављање у функцију радног простора и производних процеса рада (што подразумева адаптацију и/или реконструкцију производног простора).
Средство обезбеђења
Као средство обезбеђења потенцијални корисник доставља: оверену, потписану и регистровану бланко соло меницу са овереним и потписаним меничним овлашћењем или уговорно јемство правног лица или сагласност два жиранта. Корисници који добију средства у износу преко 500.000,00 динара у обавези су да поред једног од наведених средстава обезбеђења у Регистар упишу и заложно право на опреми у корист Агенције.
Потребна документација за конкурисање
Документација која се обавезно доставља приликом подношења захтева за учешће у Пројекту је:
У првој фази Пројекта (обуке):
- попуњена и потписана пријава са описом пословне идеје (Образац 1),
- оверена копија личне карте или очитана лична карта,
- потписана Изјава о прихватању услова Јавног позива (Образац 2);
- потврда о неосуђиваности за кривична дела против привреде и кривична дела против имовине (издаје Министарство унутрашњих послова);
- потписана Изјава да за исте активности за које конкуришу за доделу бесповратних средстава нису користили подстицајна средства која потичу из буџета Републике Србије, буџета Аутономне покрајине Војводине и буџета јединица локалних самоуправа или донаторских организација (Образац 3);
- Уверење да је лице пријављено на евиденцију лица која траже запослење (издаје Национална служба за запошљавање);
- документ којим се доказује да подносилац пријаве припада категорији теже запошљивих лица:
- за лица која су остала без посла током приватизације или у предузећима у процесу реструктурирања или након рационализације у јавном сектору – Решење о престанку радног односа;
- за лица са инвалидитетом – Решење о процењеној радној способности (издаје Национална служба за запошљавање);
- за лица без стручних квалификација – Уверење о степену стручне спреме (издаје Национална служба за запошљавање);
- писмо препоруке или писмо о намерама (уколико постоји).
У дугој фази пројекта (бесповратна средства и менторинг):
- пријава за доделу бесповратних средстава (Образац 4);
- израђен бизнис план;
- профактура/уговор/понуда са спецификацијом основних средстава за која се подноси пријава.
Документација за II фазу Пројекта подноси се у року од 10 дана од последњег дана обуке. Изабрани корисници дужни су да пре потписивања уговора са Развојном агенцијом Србије доставе Решење о регистрацији делатности, доказ да имају обезбеђена средства за суфинансирање инвестиције (извод са наменски отвореног рачуна са износом у вредности сопственог учешћа у пројекту) и средство обезбеђења (меница и менично овлашћење дужника или уговорно јемство правног лица или два жиранта). У складу са Правилником о начину утврђивања и евидентирања корисника јавних средстава и о условима и начину за отварање и укидање подрачуна код Управе за трезор („Сл. гласник РС", бр. 113/2013, 8/2014 и 24/2016), свако одабрано привредно друштво и предузетник по овом пројекту, дужно је да отвори наменски рачун у Управи за трезор, на који ће му бити трансферисана бесповратна средства од стране Агенције. Корисници који добију средства у износу преко 500.000,00 динара у обавези су да поред једног од наведених средстава обезбеђења у Регистар упишу и заложно право на опреми у корист Агенције.
Агенција задржава право да, уколико је потребно, затражи додатну документацију од корисника, али само за комплетне захтеве.
Начин пријављивања и рок за подношење пријава
Сви пратећи обрасци доступни су у електронском облику на сајту Агенције, на адреси www.ras.gov.rs и сајту Годинa Предузетништва 2016 www.godinapreduzetnistva.rs и у штампаном облику у АРРА, а за све додатне информације можете се обратити Агенцији, на број телефона: 011/33 98 510 или на адресе: sasa.veljic@ras.gov.rs и svetlana.nikolic@ras.gov.rs.
Непотпуне пријаве неће се разматрати. Пријаве достављене Развојној агенцији Србије ће бити дисквалификоване.
Пријаве за I фазу Пројекта, са потребном документацијом, доставити до 20.05.2016. године поштом или лично на адресу најближе АРРА:
Пријаве за I фазу Пројекта, са потребном документацијом, доставити до 20.05.2016. године поштом или лично на адресу најближе регионалне развојне агенције.